Essaouira - Casablanca - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Rick en Willeke - WaarBenJij.nu Essaouira - Casablanca - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Rick en Willeke - WaarBenJij.nu

Essaouira - Casablanca

Door: Willeke

Blijf op de hoogte en volg Rick en Willeke

31 Juli 2017 | Marokko, Essaouira

We vertrokken vanmorgen rond 9 uur vanuit Essaouira, beiden vonden we dit erg jammer. We hebben het daar zo fijn gehad, maar het is tijd voor wat nieuws! We hebben een slaapplaats gevonden in de buurt van Casablanca. Hier blijven we maar 1 nacht omdat we doorreizen naar Fez. Een rit van zo'n 3,5 uur. We begonnen op een provinciale weg waar we wederom onze ogen uitkeken. Mensen lopen op of naast de weg, schapenherders zitten met hun kudde in een 'weiland' en houden dit uren vol, de dorpjes waar we doorheen reden waren enorm arm, alles wordt hier vervoerd met ezels, paarden of hele oude auto's, dieren worden per vrachtwagen vervoerd (ze worden wel 2 of 3 hoog opgestapeld), andere vrachtwagens nemen zoveel stro mee dat ze bij 1 verkeerde beweging omvallen, honden lopen sterk vermagerd over de weg,
maar bovenal was het landschap prachtig. Heuvelachtig en droog maar met een soort rode gloed. Na de provinciale weg zijn we de snelweg opgereden en dan voelt het een beetje als Europa in plaats van Afrika. Deze weg was goed onderhouden en om een tiental kilometers een benzinestation met wc, restaurant en zelfs een gebedruimte. Keet heeft tijdens de stop bij een van de plaatsen gespeeld in de speeltuin en heeft vooral geslapen in de auto. Nadat we de snelweg verlieten moesten we nog tol betalen en binnen 15 minuten waren we er. Aan een hele drukke weg ligt een mooi groot huis met diverse appartementen. Er is een zwembad maar vooral de grote trampoline was een succes voor Keet! We zijn niet meer naar Casablanca gegaan, dit vonden we teveel haasten en te druk voor Keet. We nemen haar al overal mee naar toe en dus vonden we een middagje 'keutelen' ook fijn. Daarnaast zijn de komende dagen druk. We vertrekken morgen naar Fez en blijven hier 2 nachten. Daarna rijden we verder naar het noorden, naar Chefchaouen. Hier blijven we waarschijnlijk drie nachten. Dit moeten we echter nog boeken, dus het plan kan zomaar veranderen!
Het is hier aanzienlijk frisser dan in Essaouira, we zitten al lekker binnen en Keet ligt lekker te slapen. Fijn dat ze niet wakker wordt van ons, we slapen al 5 nachten op kamers van minder dan 20m2..toch best knap ;). De afgelopen dagen heb ik meerdere keren aangegeven dat alles zo goed gaat, en dat gaat het ook. Toch is het soms best even aanpoten en doorzetten. Keet die in het vliegtuig tijdens het stijgen zeer nodig verschoont moet worden (in zo'n klein vliegtuig ruik je dat al snel, geloof mij!), verschonen in het vliegtuig is zowieso een uitdaging, Keet heeft een duidelijke eigen wil en wanneer ze besluit even niet te willen drinken bij een temperatuur van 40 graden hoop je toch dat ze dit snel gaat doen (wat overigens altijd gebeurt!), we zijn op elkaar aangewezen hier en soms is dat best een beetje spannend. Dit alles weegt niet op tegen alles wat we zien, beleven, de mensen die we spreken, de vriendelijke blikken die Keet krijgt en de herinneringen die we maken. Soms kijken we elkaar aan; 'Doen we het goed? Voelt Keet zich nog goed?' En tot nu toe is onze conclusie dat we dik genieten!!

• 01 Augustus 2017 - 00:08

Oma Janny:

Nou dat begrijp ik wel hoor, dat je soms denkt en nu!!! Maar gewoon op jullie
    gevoel af gaan dan komt het goed hoor. Het is een mooi avontuur in een andere omgeving, klimaat en gewoontes daar moet je ook even aan wenen...... zeker met een kleintje, je moet toch ook even kijken hoe keet op alles reageerd! Maar vind het stoer hoor hoe jullie het doen.
    Trots op jullie ❤️

• 01 Augustus 2017 - 08:01

Annette:

Ik neem mijn petje af voor jullie!!! Jullie spirit om met een kleintje van ruim een jaar naar Marokko af te reizen (ik had er destijds niet aan moeten denken, maar jullie doen het gewoon!!), jullie creativiteit/oplossingsgerichtheid, doorzettingsvermogen, ik vind het GEWELDIG!!!! liefs

• 01 Augustus 2017 - 10:02

Diana Haarsma :

Leuk hoor dat ik nu ook een idee krijg van wat jullie allemaal tegen komen spannend ook hoe Keet overal op reageert veel plezier ik blijf jullie volgen

• 01 Augustus 2017 - 17:55

Annie:

Het is zo mooi om weer te lezen. En ik heb echt bewondering en respect voor jullie avonturiers! ! Logisch dat het soms best even spannend is, maar jullie rooien dat best met elkaar. Vakantie is overgens de ultieme relatie test! Zeker in zo.n ver en vreemd land. Dikke kuss van mama en nog veel plezier daar!! Xxx

• 01 Augustus 2017 - 20:36

Lon:

Oh, Lieverds wat wordt ik blij van al jullie berichten!!!!

• 01 Augustus 2017 - 20:39

Lon:

Alleen....ik mis ineens wat jullie allemaal gegeten hebben gister.....Wil..? ;-)