Casablanca - Fes - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Rick en Willeke - WaarBenJij.nu Casablanca - Fes - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Rick en Willeke - WaarBenJij.nu

Casablanca - Fes

Door: Willeke

Blijf op de hoogte en volg Rick en Willeke

01 Augustus 2017 | Marokko, Essaouira

Wat een lieve berichtjes krijgen wij en wat lief om te horen dat zoveel mensen ons volgen. Dit maakt het schrijven van een blog nog leuker!
Vandaag rijden we verder naar Fes, hier hebben we een hotel geboekt net buiten de medina (centrum). Het was nog een hele ervaring om Casablanca uit te komen. Wat een bizar drukke stad, het is ook hier heel hechtisch. Mensen rijden kriskras door elkaar heen. Alles wat bij ons afgekeurd wordt rijdt hier rond. Mensen zijn wel erg vriendelijk, laten je voor als dit nodig is en het vele toeteren dat je hoort is niet opdringerig bedoeld. Het is en blijft bizar wat mensen meeslepen, kartonnen plateaus eieren worden super hoog opgestapeld en we zagen een auto met 8 matrassen. We reden over een bekende doorgaande weg maar aan weerszijde was veel armoede zichtbaar, sloppenwijken, mensen die leven in krotten. Na verloop van tijd reden we een rijker stuk in, hier zagen we zelfs de Ikea! Nadat we de stad verlaten hadden kwamen we op een tolweg en reden we door een bosrijk gebied om vervolgens richting Fes steeds meer heuvels te zien. Daarnaast werd landschap steeds groener. We zijn tussentijds even gestopt, Keet verschonen en koffie halen. Keet stal de show, kroop volop in het rond, ging op de foto voor andere mensen en kreeg een lolly en een grote ballon. Je had haar toetje moeten zien. Naarmate we dichterbij het hotel kwamen vroegen wij ons af in hoeverre we 'buiten het centrum' zaten. We reden zo de drukte in! Toen we voor het stoplicht stonden te wachten kwam er een brommer naast ons staan en klopte op het raam, 'weer een man die geld wil' was onze gedachte. Hij vroeg ons waar we vandaan kwamen en waar we heen wilden. Wij probeerden hem af te wimpelen maar hij was (gelukkig, achteraf gezien) standvastig. Hij wilde ons de weg wijzen, het is zo'n drukke stad en daarnaast is het net een doolhof. We konden achter hem aanrijden, en neem hij wilde er niets voor hebben. Na ons op weg te hebben geholpen, nam een andere man het over en bracht ons bij het hotel. Hier konden we voor de deur parkeren. Hij gaf nog een uitgebreid betoog waarom het van belang is dat we deelnemen aan een tour met een gids maar wij hebben vriendelijk bedankt. Nadat we onze spullen in onze kamer hadden gelegd, zijn we even naar de medina gelopen, zo'n 5 minuten hier vandaan. We hebben een broodje gekocht en deze op onze hotelkamer opgegeten. Zo kon Keet lekker in haar bed slapen. Ik heb ondertussen gekeken naar bezienswaardigheden in Fes; Bab Boujloud, Karaouine Moskee, Medersa Bou Inania, een leerlooierij en een park naast de medina. Nadat Keet wakker was hebben we haar in de rugdrager meegenomen. Echt geweldig om te zien hoe mensen hierop gereageerden. Ze staarden ons aan, begonnen de lachen en de wijzen. Keet was een attractie op zich. We zijn allereerst naar het park gelopen. Dit ligt tegenover ons hotel. Een mooi aangelegd en verzorgd park waar mensen wandelen, ontspannen en kinderen spelen. Er is volop beveiliging aanwezig en wanneer iemand iets doet wat niet mag (te ver voorover hangen bij de fontein bijvoorbeeld) dan wordt er volop op het fluitje geblazen! Vanuit het park zijn we naar Bab Boujloud gelopen. Dit moest gezien worden volgens vele websites. De medina van Fes heeft vele toegangspoorten (14!) maar deze is veel mooier. We moesten even zoeken en toen we er waren... Bleken we er vanmiddag al twee keer doorheen te zijn gelopen!! Uhm, nu dan maar even een foto van maken. Ik moet zeggen dat het inderdaad een prachtige toegangspoort is, aan de ene kant blauw en de andere kant is groen. Allemaal kleine, handgemaakte tegeltjes. Dit was binnen het uur nummer 2 van ons wensenlijstje. Ging lekker! We zijn de medina in gewandeld en zagen al snel een bord dat ons wees op een leerlooierij. Fes staat hier bekend om. Een lokal kon ons hier wel heen brengen en dus gingen we achter hem aan. Dat bleek nog een hele uitdaging te zijn, hij liep vrij hard, de straten waren smal en slecht onderhouden en ik was mijn richtingsgevoel helemaal kwijt. Ik vond het, naarmate we verder liepen, steeds minder prettig worden. Hoe kwamen we hier ooit weer uit, maar allereerst, waar komen we terecht!? Na ongeveer 10 minuten kwamen we bij een klein familiebedrijf aan dat van zelf wollen kleden maakt. Dit was echt prachtig en de mensen erg vriendelijk en behulpzaam. We liepen verder, in onze beleving verdwaalden we verder, naar de leerlooierij. Hier werd ons uitgelegd hoe leer uiteindelijk tot stand komt, mooi en indrukwekkend om te zien. De lokal die ons mee nam bracht ons (gelukkig!!) terug naar de hoofdstraat in de medina. We hebben in een tentje bij de Bab Boujloud wat gegeten, spaghetti voor Rick en couscous voor mij. Ze waren druk met Keet bezig, ze kreeg kusjes en handjes en Keet deed vrolijk mee. We wilden nog een rol mentos kopen bij een heel klein winkeltje aan de rand van de Medina, Keet kreeg hem gratis mee. Daarna zijn we rustig terug gegaan naar het hotel. Keet was zo moe, ze viel na het douchen gelijk in slaap. Wel grappig om te vermelden dat onze ideeën van goed sanitair anders is dan hier, we hebben al meerdere malen een douche gehad die nauwelijks werkte of koud water gaf. Soms is het ook echt smoezelig, maar ook dat komt goed. Wij vinden het niet erg, dus Keet ook niet.. Of was het nu andersom?! Op naar morgen! Dan al een week in Marokko en op onze vierde slaapplaats, wat gaat het snel!

• 01 Augustus 2017 - 23:05

Arie:

Wat schrijf je leuk wik!
    Echt he, wat hebben jullie al veel gezien en gedaan in 1 week. De tijd vliegt!
    Is het al iets koeler in t noorden? Volgens mijn Marokkaanse collega is t in t noorden aanzienlijk koeler dan in Marrakesh. In Chefcaouen (hoe je t ook schrijft) schijnt een vestje geen overbodige luxe te zijn. Benieuwd wat jullie in Fes allemaal gaan beleven. Wat me opvalt is het beeld wat wij van Marokkanen hebben (door degene die in Nederland wonen) en jullie ervaringen. Blijkbaar is er dus echt een verschil! Ik ben reuze benieuwd naar jullie foto's!
    Geniet van Fes en geef Keet een dikke kus van mij!
    Xxxx

• 01 Augustus 2017 - 23:15

Janny:

Wat een avontuur weer, geweldig toch! Het is hier erg stil zonder jullie, dus fijn dat er iedere avond een blog komt. Geniet momentje! Lekker slapen zometeen en morgen weer heetlijk genieten hoor.

• 02 Augustus 2017 - 07:00

Annie:

Hee lieverds. Fijn weer wat van jullie te horen. Wat een mooie dingen maken jullie mee. En wat gaat het hard hè. Het zal ook best vermoeiend zijn al die nieuwe indrukken....niet alleen voor Keet! Dikke kus en trots op jullie! ! Xxx mama

• 02 Augustus 2017 - 15:17

Annette:

Alweer zo'n geweldig beeldend verslag. Wij kunnen ons hier door jouw verslagen een goed beeld vormen van wat jullie zien en meemaken. Echt geweldig om daar deel vanuit te mogen maken.
    Wat ik mij steeds af vraag Willeke, heb je een laptopoid bij je? Je schrijft zo uitgebreid, op je mobiel 'kost' dat wel even tijd om in te tikken, althans voor mij dan

• 02 Augustus 2017 - 21:39

Josje:

Hey Rick&Willeke,

Wat een avonturen, super leuk te lezen en heel knap hoe jullie zo stoer met al deze nieuwe dingen in een nieuw land met keet omgaan, vooral dat kinderzitje.

Krijg meteen zin in onze eigen reis al zullen wij in de woestijn wel sterven van de hitte ;).
    Fes en chef staan ook op ons lijstje dus ben benieuwd naar wat er nog gaat komen!

Groet Josje