Tinghir - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Rick en Willeke - WaarBenJij.nu Tinghir - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Rick en Willeke - WaarBenJij.nu

Tinghir

Door: Willeke

Blijf op de hoogte en volg Rick en Willeke

05 Augustus 2018 | Marokko, Essaouira

Vandaag vertrokken we al op tijd richting Tinghir. We hadden een uur of 2,5 rijden voor de boeg en aangezien we morgen alweer terugrijden wilden we niet te laat aankomen. We reden bijna de gehele weg langs een (droog liggende) rivier. Dit maakt dat we redelijk veel ‘groen’ zien. Denk aan palmbomen en gras. Daarnaast kwamen we diverse dorpjes tegen. We stoppen onderweg om wat eten te kopen. We betalen voor 2 flesjes cola, een flesje water, 2 broden en een pot pasta nog geen €3,00. Ruim een half uur voordat we in Tinghir aankomen komen we bij een politiecontrole. Dit is inmiddels bekend voor ons. De kans bestaat dat ze je langs de kant van de weg zetten en dat men je paspoort wil zien. Niets bijzonders, je kunt daarna gelijk weer doorrijden. Ook nu moesten we stoppen, maar hij wilde onze paspoorten niet zien. Er was duidelijk wat anders aan de hand. Enigszins gespannen stapten we uit, Keet lag lekker te slapen. We hadden te hard gereden en kregen een boete! We reden 72 km/u, op een weg waar we maar 60 km/u mochten. Ze staan op heel veel plaatsen te laseren, maar deze hadden we niet in de gaten! Deze 12 km te hard kostte ons 150 DAM (Marokkaans Dirham), dit is ongeveer €13,00. Ach, er zijn ergere dingen en dan hebben we dit ook weer meegemaakt.

Na een half uur rijden we tussen de Todra Kloof door, alle respect voor Rick!! Het was er zo smal, maar vooral zo druk!! Nu zijn we inmiddels wel wat gewend, maar iedere stad/plaats is weer een uitdaging. We krijgen nog weinig mee van de Kloof omdat we vooral heel goed aan het opletten zijn. We rijden verder en het stuk naar ons hotel is adembenemend mooi. Het is een weg dwars door hoge, rotsachtige bergen. We komen nauwelijks mensen tegen. We maken foto’s en filmpjes, maar wanneer we deze ’s avonds terugkijken concluderen we dat het niet op beeld vast te leggen is. Dit is zo immens groot. Mocht je een beeld willen hebben, google even op Todra Kloof.

Wanneer we bij ons hotel aankomen weten we niet wat we zien. Een plek midden in het gebergte, zo mooi en idyllisch. We hebben een prachtige kamer en kijken vanuit ons terras de bergen in. We slapen in Auberge le festival todra kloof. Ook dit is even het googlen waard!! Nadat we onze spullen in onze kamer hebben gelegd gaan we met de auto terug naar de kloof. We parkeren hem echter en gaan lopend verder. Er zijn veel gezinnen in het water aan het spelen en er hangt een heel fijn sfeertje. Aan het eind van de kloof drinken en eten we wat om vervolgens terug te lopen. Heel indrukwekkend om hier geweest te zijn. In de Auberge spreken we een Nederlands gezin. Zij hebben een route van 6 uur gelopen door de bergen. Echt een aanrader volgens hen, de natuur was prachtig en ze kwamen Nomaden tegen. Dit is voor ons echter geen optie, daarom is het goed dat we hier 1 nacht verblijven. We eten ’s avonds wat op ons terras en als de avond valt komt er langzaamaan een hele heldere sterrenhemel tevoorschijn. Men had gelijk, dit plekje is geweldig!!

Na ons ontbijt vertrekken we maandagochtend weer richting Ouazarzate. We verblijven in hetzelfde hotel. Dit keer maar voor 1 nacht. Dinsdag rijden we door naar Agadir, waar we tot vrijdag verblijven.

Ons bezoek aan de Todra Kloof en aan Auberge le festival todra kloof was een onvergetelijke ervaring, de reis er naar toe was prachtig en de natuur adembenemend mooi!

• 10 Augustus 2018 - 20:38

Oma Keesje:

Haha een bekeuring! Ja ook in Marokko controleren ze dus.
    Op naar het volgend avontuur! Xxx

• 11 Augustus 2018 - 07:07

Annette:

Een sprookjesachtige omgeving met een prachtige sterrenhemel als toetje. Echt geweldig!!!!
    Ik ga zeker even googelen. Bedankt weervoor dit mooie verslag!x