Taman Negara dag 4 - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Rick en Willeke - WaarBenJij.nu Taman Negara dag 4 - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Rick en Willeke - WaarBenJij.nu

Taman Negara dag 4

Door: Willeke

Blijf op de hoogte en volg Rick en Willeke

18 Juli 2015 | Maleisië, Kuala Lumpur

Wow! Wat een dag! We hebben vandaag heel veel gedaan, gezien en meegemaakt dus ik hoop dat ik het op een logische volgorde kan vertellen. We startten de dag om 6.30 uur, om vervolgens om 7.30 uur te gaan ontbijten. En jawel, ze hadden wit brood met jam! Ik heb nog nooit zoveel brood gegeten 's morgens, wat smaakte dat goed zeg! Vervolgens zijn we met een gids de jungle in gegaan voor de Canopy Walk. Een wandeling van 3 uur die ons naar een van de hoogste punten in de jungle bracht en daarnaast konden we ook een van de 7 gevaarlijkste hangbruggen in de wereld over, de ..... (info brug). Nu wisten we dat het warm zou worden, maar het is niet te beschrijven hoe warm het was. Werkelijk iedereen was door en door nar van het zweet maar het was echt de moeite waard. Na afloop hebben we even snel gedouched want om half 4 gingen we met de boten naar een plaatselijk dorpje in de buurt, Orang Asli. We hadden van anderen gehoord dat dit niet zoveel voorstelde dus enigszins sceptisch stapten we in, maar het overtrof onze verwachtingen! Onderweg werden we helemaal nat gegooid/gespetterd en dus kwamen we drijfnat aan maar wat verkoeling was op dat moment wel lekker. In nieuwe het dorpje zagen wij hoe de mensen in dit gebied leven. Heel eenvoudig, arm en primitief. Precies zoals je je voorstelt maar om het daadwerkekijk met je eigen ogen te zien is enorm indrukwekkend. Voordat we zelf het dorp in mochten kregen we een uitleg over het leven van deze mensen. Zo leerden we hoe ze jagen en hoe ze deze speren maken. Was een flinke klus maar sterk dat ze zijn! Ook vertelden ze wat er gedaan werd met een overledene. De wordt niet, zoals wij dat doen begraven of gecremeerd, maar op een soort plateau in een boom gelegd. Wanneer er iemand overleden is, zoeken 3 mannen in de jungle een goede boom op, vervolgens klimmen zij hierin en dan wordt de overledene, omwikkeld met doeken daar naar zijn laatste rustplaats gebracht. Het idee hierachter is dat de overledene dan dichterbij de hemel is zodat hij vredig kan rustig. Jullie ook weer wat geleerd ;). Na deze informatie mochten we zelf even het dorp in en het is heel moeilijk om op papier te zetten wat je dan ziet. Dit geldt ook voor de omgeving, de jungle is zo indrukwekkend en groots het valt moeilijk uit te leggen of te fotograferen. Morgenochtend verlaten we de jungle weer en reizen we verder naar de Cameron Highlands. Het schijnt daar een stuk koeler te zijn dan hier en dat vinden we stiekem helemaal niet erg. Wij zijn ondertussen ook weer druk met het maken vam plannen, na de Cameron Highlands gaan we door naar Penang, maar dan? Er is nog zoveel dat we willen zien en doen hier! Maar wij gaan nu eerst slapen, wederom zonder klamboe.. was afgelopen nacht goed bevallen! Daarnaast hebben we lekker airco in de kamer. Deze staat trouwens al de hele dag aan, terwijl dit alleen maar kan als de sleutel in het systeem zit. Je raadt het al, wij stonden na afloop van onze jungletochten voor een gesloten deur. Waren we de sleutel nu kwijt geraakt of gewoon vergeten? Op naar de receptie om in ons beste Maleisisch (lees; handen en voetenwerk) te vertellen dat we geen sleutel meer hadden. Een vriendelijk vrouwtje liep met ons mee, en wat bleek? De sleutel waren we gewoon vergeten!
Slaap lekker! Kussss