Marrakesh - Ait Ben Haddou - Reisverslag uit Aït Ben Haddou, Marokko van Rick en Willeke - WaarBenJij.nu Marrakesh - Ait Ben Haddou - Reisverslag uit Aït Ben Haddou, Marokko van Rick en Willeke - WaarBenJij.nu

Marrakesh - Ait Ben Haddou

Door: Willeke

Blijf op de hoogte en volg Rick en Willeke

06 Augustus 2017 | Marokko, Aït Ben Haddou

Na heerlijk geslapen te hebben waren wij er vanmorgen vroeg bij, Keet werd om 6.15 uur wakker. Zo hebben we wat aan onze dag.... We zijn rustig opgestart en hebben bij de Marjane wat te eten voor onderweg gehaald. Er stond ons een reis van 2,5 uur te wachten maar we verwachtten al dat deze langer zou duren. Vanuit Marrakesh reden we vrij snel het Atlasgebergte in. Uiteindelijk duurde de reis 4 uur maar het was meer dan prachtig! Van heuvelachtig en groen, werd het gesteente steeds ruwer en roder. Daarnaast reden we het grootste deel van de reis door de bergen. We hebben zoveel haarspeldbochten gehad dat ik gestopt ben met tellen. Gelukkig hadden zowel Keet als ikzelf hier geen last van. We reden veel omhoog en waren op een gegeven moment op een hoogte van ruim 2300 meter, wat een geweldig uitzicht gaf dat! De wegen in de bergen waren erg slecht, overal zaten putten en gaten in. Een hobbelig ritje! Nadat we het grootste deel van de reis achter de rug hadden werd het landschap vlakker en vooral heel droog. Daar waar eerst een grote rivier stroomde zien we nu een dorre vlakte. Wanneer de rivier in de winter vol staat, moet het uitzicht helemaal geweldig zijn!
Ons riad ligt 5 km buiten Ait Ben Haddou. Voordat we er waren moesten we een paar honderd meter over een onverharde weg, niet wetend waar we uit zouden komen. Wat een geweldige plek, we kijken uit over het dorpje naast Ait Ben Haddou, het is net alsof we in de film van Alladin terecht zijn gekomen. Onze kamer is minstens net zo mooi, aan alles is gedacht en tot in detail verzorgd. We kregen een kopje koffie en thee, zo vriendelijk en gastvrij!
Nadat Keet wat gespeeld heeft met het dochtertje van de eigenaar zijn we richting Ait Ben Haddou gegaan. De rivier lag, uiteraard, droog dus we liepen zo 'door de rivier' richting de oude Kasba. Omdat we hier aan het einde van de middag waren was het niet meer zo warm (36 graden en een stevige wind). We zijn met een local mee naar boven gelopen. Eenmaal boven stond er een enorm harde wind, maar het uitzicht was werkelijk geweldig!! We hebben (uiteraard) wat mooie foto's gemaakt en zijn daarna terug gegaan. Ait Ben Haddou is absoluut de moeite waard geweest om naartoe te rijden. De omgeving is heel indrukwekkend en heel anders ten op zichte van de andere plekken waar we zijn geweest. Het is niet gek dat hier zoveel films zijn opgenomen.
Nadat Keet lekker is gaan slapen zijn wij hier gaan eten, en hoe!!! Dit was niet zomaar lekker, maar echt te lekker! Nadat ik bij het voorgerecht al vol zat kwam er ook nog een heerlijk hoofdgerecht aan; lam en vijgen uit de tajine en als toetje gekarameliseerde banaan. Dit is traditioneel Marokkaans eten, ik word er gelukkig van! We gaan zo lekker slapen en morgen aan onze laatste lange reis beginnen, richting Essaouira!

Ps. Gisteravond deed de WiFi het helaas niet, vandaar dat hij nu online komt.

• 07 Augustus 2017 - 09:28

Janny:

Wat een avontuur weer gisteren, zo te horen prachtig. Nu vandaag daar nog lekker genieten en dan weer terug naar jullie favoriete stekje!!! Geniet vandaag lieffies

• 07 Augustus 2017 - 12:51

Annie:

Wat een prachtige reis lieverds. Nu weer lekker naar de kust en nog genieten. Mooi en fijn weer te lezen dat jullie het goed maken daar! Dikke kus mama. Xx

• 07 Augustus 2017 - 17:02

Annette:

Wat een prachtige reis maken jullie toch!! Zo leuk om te lezen, dat jullie er ook echt zo van genieten, de cultuur, de natuur, de steden, de mensen, het eten, de gastvrijheid!! Super!!
    En nu weer terug naar jullie paradijsje aan de kust. Gewoon blijven genieten met elkaar. Liefs