Fes - Chefchaouen - Reisverslag uit Chefchaouene, Marokko van Rick en Willeke - WaarBenJij.nu Fes - Chefchaouen - Reisverslag uit Chefchaouene, Marokko van Rick en Willeke - WaarBenJij.nu

Fes - Chefchaouen

Door: Willeke

Blijf op de hoogte en volg Rick en Willeke

03 Augustus 2017 | Marokko, Chefchaouene

Vanmorgen zijn we op tijd vertrokken vanuit Fes, op naar Chefchaouen. Volgens de navigatie een route van ongeveer 2,5 uur. Wij hebben vanuit Hertz een navigatie, zoals jullie weten ging dit niet zonder slag of stoot maar hij bleek het al bij de eerste dag niet te doen. Nieuw aangelegde wegen kent hij niet, het invoeren van adressen is een ramp en het touchscreen heeft zijn beste tijd gehad. We hadden gelukkig een app op onze telefoons gedownload die ons, zonder hier internet bij te gebruiken, overal brengt. Echt fijn! Hij kent tot nu toe alle hotels die we geboekt hebben.
Maar verder vanuit Fes, een prachtige route over een provinciale weg, of iets wat door voor doorgaat. Het eerste stuk dat we reden was droog, we kwamen veel herders met hun kudde schapen tegen, ezels en koeien die midden op de weg lopen en een dode hond werd door jonge kinderen met een touw van de straat gehaald. Kinderen zien we hier trouwens al heel jong aan het werk; het verkopen van pakjes zakdoekjes in de medina, op het land met een ezel hooi verplaatsen of bedelen. Dan realiseer je je nog meer wat een geluk wij hebben en wat we Keet, op jonge leeftijd, allemaal al mee kunnen geven.
Langzaamaan veranderde het landschap, het werd groener en de heuvels hoger om uiteindelijk een stuk door de bergen te rijden. De reis hierheen was alleen al prachtig. Zoals ik aangaf gaf de navigatie een tijdsbestek van 2,5 uur aan. Normaal klopt dit aardig maar vandaag niet. Wellicht omdat we flinke stukken door de bergen reden en onze gemiddelde snelheid daardoor niet super hoog was. Na ruim 3 uur zagen we Chefchaouen. Een stad in het Rifgebergte, met huizen die veelal blauw zijn. Een prachtig gezicht! Het vinden van ons hotel was een uitdaging. We bleken er volgens de navigatie te zijn, wij zagen echter niets. Dwars door de drukke straten van Chefchaouen, petje af voor Rick maar dat blijf ik zeggen, kwamen we er uiteindelijk. Een heel mooi, rustig hotel aan de rand van de stad. We hebben een ruime kamer met alle voorzieningen die we maar kunnen bedenken! Wat een luxe, dat was de afgelopen week lang niet overal zo. Boven is een dakterras met een panoramisch uitzicht over het Rifgebergte. Terwijl ik mijn blog aan het schrijven ben wordt het langzaamaan donker en is het uitzicht vanaf dit dakterras bijna magisch te noemen.
Nadat Keet nog een uurtje heeft geslapen zijn we richting de medina gegaan. Dit keer met een taxi. In de medina aangekomen kijk je al snel je ogen uit. Prachtige gangetjes en steegjes, volledig blauw en de een nog mooier dan de ander. Daarnaast wordt er veel met kleine tegeltjes gewerkt. Dit is een gaaf gezicht, maar wat een enorm groot werk. Toen wij aan het eind van de middag naar de medina gingen was iemand in het hotel bezig met een wand aan de buitenzijde. Toen wij terug kwamen was hij nog geen meter verder, wat een gepuzzel! (het kan natuurlijk ook zomaar zijn dat deze man ruim 2,5 uur thee heeft zitten drinken, maar ik waan mezelf graag in de gedachte dat hij uren aan het zweten is). Deze stad is het googelen waard! We hebben met elkaar wat gedronken op een terrasje, heerlijk hoe ook Keet daarvan kan ontspannen. Na een kop koffie en een glas sinaasappel/bananen sap konden we er weer tegenaan. We hebben lekker door de medina gestruind. Ook hier kreeg Keet weer alle aandacht, mensen die naar ons kijken en veel mensen die Keet kusjes geven. Na ruim 1,5 uur zijn we wat gaan eten. Ook Keet heeft mee zitten smullen van brood en kofta. Zij ligt nu heerlijk te slapen, zo'n dapper meisje!
Morgen gaan we waarschijnlijk naar een waterval zo'n 30 km hier vandaan. Onze verdere plannen? Die wilden we inderdaad gisteren maken, maar wij hebben wel weer gemerkt dat juist dat niet onze sterkste kant is. Dit houdt het spannend! We kijken wel wat we doen, we rijden in ieder geval weer terug naar het zuiden. Ons kennende worden deze plannen morgen definitiever.

• 03 Augustus 2017 - 22:12

Keesje:

Nou wil het is in iedergeval niet saai hoor! Vindt het hartstikke leuk
    Om elke avond weer van jullie avontuur te lezen. Fijn dat het allemaal lekker gaat en Keet het ook super vindt. En dan ook nog eens lekker weer, kan niet mooier toch. Morgen weer een fijne dag in de blauwe stad!! Liefs van ons

• 04 Augustus 2017 - 11:53

Annemarie:

Lieve Wik, Rick & Keet! Wat een heerlijke verslagen allemaal! Zo te lezen gaat het goed met jullie, ik waan me ook weer even in Marokko bij het lezen van alle avonturen! Wat een prachtig land is het he! Zo stoer dat jullie deze roadtrip maken! Voor Marrakech heb ik nog wel wat tips, dus app me gerust! Heeeeeel veel plezier, geniet en bezuinig niet op de muntthee & tajines!!
    X vanuit Arkel!! Annnn

• 04 Augustus 2017 - 13:57

Annette:

Een heel andere cultuur, dat is logisch, maar wederom zo mooi om het mee te mogen beleven met jullie. En voor jullie in real life nog indrukwekkender uiteraard. Ik ben vandaag weer benieuwd naar jullie ervaringen bij de metershoge waterval. Liefs uit Groot-Ammers. X

• 10 Augustus 2017 - 09:11

Ilse:

Oeehh Willeke! Wat een gave reis! Ik kan me helemaal inleven hoe mooi, hoe anders, hoe intensief het is! Geniet nog maar even! Lees ik even verder :)